Balatonszemesi
Nyitnikék Óvoda és Mini Bölcsőde OM
azonosítója: 033910 BÁZISINTÉZMÉNYI
MUNKATERVE a 2019/2020-as tanévre
Kelt: Balatonszemes 2019 augusztus 15. Készítette:
Miklós Andrea Szentiványi
Jánosné
koordinátor
intézményvezető Jóváhagyta:
Kaposvár, 2019. 08. 31 Dr. Kis Szilvia
főosztályvezető
Oktatási
Hivatal Kaposvári Pedagógiai Oktatási
Központ I.
Bázisintézményi
célok Bázisintézményi
célunk, hogy minél több pedagógussal megismertessük az intézményünkben évek óta
működő jó gyakorlatokat, módszertani modelleket. Bemutató órával, szakmai
konzultáció szervezésével, helyszíni mentorálással és elektronikus megosztással
szeretnénk az érdeklődő intézmények módszertani kultúráját gazdagítani, a jó
gyakorlat beépítését támogatni saját pedagógiai gyakorlatukba. Azt
a személyre szabott bánásmódot szeretnénk bemutatni, amiben gyerekek egyéni
sajátosságaira, szabadságára, egyéniségére, eltérő képességeire,
tapasztalataira, aktív, tevékeny részvételére építünk az óvodai élet során.
Ebben a gyakorlatban a pedagógus szerepe megváltozik, szakít a hagyományos
formákkal, partneri viszony alakul pedagógus és gyermek között, sokkal nagyobb
teret enged a gyermekek igényeinek, döntéseinek, helyzetmegoldásának,
ismeretközlő, irányítóból, segítővé, tanácsadóvá válik. Eredményeink tükrében
az alkalmazható tudást, kompetenciákat, újszerű módszereket tennénk mások
számára is elérhetővé. Példával szeretnénk mintát adni az új típusú, korszerű,
az új helyzetekhez konstruktívan alkalmazkodó pedagógusi magatartásra, szemléletre.
A
jó gyakorlat, az adott játék tevékenység megmutatja azokat a lehetőségeket,
amelyek elengedhetetlenek a mai társadalmi kihívásoknak való megfeleléshez. A
jövőben is hasznosítható tudással rendelkező gyerekeket nevel, olyan készségek
és képességek birtokába juttatja őket, amelyekkel a XXI. század világában el
tudnak igazodni. Életre nevel, elősegíti az önálló döntés, tervezés,
helyzetmegoldás képességének kialakulását. A gyermekek természetes
kíváncsiságára, érdeklődésére épít, felhasználja az előzetes ismereteket,
tapasztalatokat. Az indirekt tanulás folyamatában a gyermek problémahelyzeteket
old meg, összefüggéseket fedez fel, motivált az eredmények elérésében, az
életszerű helyzetek megoldásában. Ez egy újszerű tanulási folyamat- ahol a pedagógus
és a gyermek együtt végzett tevékenységei változatos lehetőségeket kínálnak a
szociális készségek és képességek fejlődéséhez. A pedagógus a gyermek
jelzéseire reagálva indirekt módon irányít. A gyakorlat bebizonyította, hogy az
alapkészségek, képességek projekttel, újszerű tanulási módszerekkel
óvodáskorban jól fejleszthetők. Szívesebben vesznek részt a gyerekek a közös
munkában. A csoport valamennyi tagja aktív. A lassabban fejlődők, hátrányos
helyzetű gyermekek felzárkózási esélye nagyobb. Javulnak a gyerekek közti
kapcsolatok, közelebb kerülnek egymáshoz. Látványos a szociális és érzelmi
fejlődés. Újszerű tanulásszervezési
technikák segítségével megalapozza azokat a kulcskompetenciákat, amelyek
lehetővé teszik a sikeres iskolakezdést, megkönnyítik az átmenetet, és az
iskolai életre való motiváltság a gyermek adottságainak megfelelő teljesítményt
eredményezi. Az óvodában a játék, a szabad foglalkozások, a gyerekek és a
felnőttek együtt végzett tevékenységei változatos lehetőségeket kínálnak a szociális
készségek, képességek fejlődéséhez, összességében hozzájárulnak a pedagógus
hátránycsökkentő nevelőmunkájához. A
képzésben résztvevő óvodapedagógusoknak bemutatnánk, hogy óvodánkban párhuzamos
tevékenységek biztosítása során céljainkat, feladatainkat hogyan érjük el a
dráma, kooperatív játékok, tevékenységek módszereinek alkalmazásával. Milyen
újszerű tanulási módszereket, és hogyan alkalmazunk különféle korú gyermekek
csoportjaiban. Megmutatnánk, hogy
óvodában a játékokon keresztül hogyan valósítható meg az inkluzív szemléletet,
a különbözőségek elfogadására, tiszteletére nevelés. A szociális érzékenység
mellett hogyan valósítható meg a reális én-tudat kialakítása. Szakmai napok keretében bemutatnánk, hogy
intézményünkben család és óvoda hatékony együttműködése
hogyan valósul meg. Úgy gondoljuk, hogy a szülőkkel való jó kapcsolat segíti a
pedagógust is, hogy a gyermeket jobban megismerje, ki tudja választani azt a
stratégiát, amelynek segítségével a szülőket rá tudja hangolni a gyermek
érdekében az optimális együttműködésre. A közös
programok, az együttes készülődés, közös fellépés, az egymásra való
odafigyelés, a közösségi élmény együttes átélése erősítik az emberi
kapcsolatokat, így megszilárdítják a család és óvoda együttműködését is. A
gyermeket körülvevő szűkebb és tágabb környezet, a család és óvoda összhangja
biztonságérzetet közvetít, amely védelmet nyújt és teljessé teszi a gyermek
személyiségének kibontakozását. Jó gyakorlatunk tapasztalatai
alapján számunkra már bizonyított, hogy az intézményes nevelés
sikeressége nagymértékben függ attól, hogy a nevelő mennyire ismeri az egyes
gyermekek családi hátterét, a családi nevelés jellemzőit, mennyire támaszkodik
annak értékeire, és hogyan tudja támogatni a szülőket gyermekeik nevelésében,
szülői kompetenciájuk erősítésében. A szülők többsége azt szeretné, hogy
gyermekei sikeresek legyenek az életben. Ehhez a gyermekeknek sok támogatásra
van szükségük, melyet a szülőknek a mindennapi feladataik, munka és stressz
mellett egyre nehezebb biztosítaniuk. A szűkebb és tágabb támogató közösségek az
esetek többségében már nincsenek meg a szülők körül, így szülői feladataik
megoldásában főként csak magukra számíthatnak. A család, a szülők és a
gyermekek támogatásában így a kisgyermekeket nevelő intézmények, szolgáltatások
egyre hangsúlyosabbá válnak, mind a gyakorlati segítségben, mind a
gyermekekkel, gyermekneveléssel kapcsolatos információk nyújtása terén. Ehhez
szeretnénk segítséget adni a hozzánk látogatóknak, a szülőkkel történő újszerű
együttműködési formák közös tevékenységek bemutatásával. I.
Programnaptár
II.
A
jógyakorlat/modell/innováció bemutatása
|